En, is de Sint bij u langs geweest? De arme man heeft het niet makkelijk. Hij moet er voor zorgen dat de juiste pakjes bij de juiste kindjes belanden. Daarnaast moet hij er op zijn oude dag ook over waken dat hij niet van het dak tuimelt, of struikelt op het gladde ijs van de multiculturele samenleving. Naar aanleiding van de komst van de heilige man is bij onze noorderburen de discussie over de vermeende racistische trekjes van de Sint weer in alle hevigheid opgelaaid. Die Zwarte Pieten zouden immers het slachtoffer zijn van afschuwelijke ‘discriminatie’ en ‘vooroordelen in stand houden’…
De doortocht van de Sint is ook niet zonder fysiek gevaar. Steeds vaker wordt de brave man belaagd door allochtone ettertjes die aan zijn baard trekken, er met de mijter van door gaan, roepen, spuwen of stenen gooien. Ze hebben het niet zo begrepen op wat zij beschouwen als een soort ‘christelijke missionaris’ die kinderzieltjes in verleiding brengt.
In Amsterdam wordt de Sint dit jaar beschermd door ingehuurde ‘bodyguards’: Marokkaanse Zwarte Pieten. Die kunnen Marokkaanse jongeren in het Arabisch tot de orde roepen of ‘afpoeieren’. De ‘Sinterklaascentrale’ wijst er nog op dat een bezoekje aan een probleemwijk vooraf altijd geseind wordt aan de politie. Agenten en buurtwachters houden dan van op een veilige afstand een oogje in het zeil.
Ook in eigen multicultiland is de Sint blijkbaar een heet hangijzer. In de VRT-soap ‘Thuis’ – die geen enkel taboe uit de weg gaat – was de hamvraag deze week of de Marokkaanse loodgieter (‘Mo’ voor de vrienden) nu al dan niet een witte baard zou aantrekken om een zieke Sint te vervangen. Mo is immers praktiserend moslim en vond het “niet gepast” om op te draven voor een ‘christelijk feest’. Maar wellicht ging Mo uiteindelijk toch voor de bijl en is hij gezwicht voor de charmes van zijn vrouwelijke collega die het hem zo lief had gevraagd. Het leven wordt er niet simpeler op in de multiculturele samenleving.